Självdistans, people!

Alltså, jag måste faktiskt propagera för lite åsikter igen! Självdistans! Varför, varför, varför saknar alla människor självdistans idag? Att alla ska ta saker på sådant blodigt allvar, nästan sprängas av präktighet, i alla lägen. Varför inte bara rycka lite på axlarna och inse att man själv inte är så himla klämmigt jättebra på allt. Jag tycker visst att man ska vara seriös och stolt över sig själv. Men det finns gränser. Ibland vill jag att folk ska slappna av lite, bjuda på sig själva. En del tar ju i så att de nästan spricker. När glada fjortonåringar ska ge mig tips på hur man klarar sig i livet, hur man fixar olika situationer och kräker ur sig politiskt korrekta åsikter i en rasande fart så höjer jag på ögonbrynen. Visst, man kan vara mogen och ha massa politiskt korrekta åsikter i den åldern. Men man behöver inte alltid, i varje läge, yppa dessa. Speciellt inte när man hänger ut sina vänner och pratar så mycket skit så att tungan trillar av, det rimmar illa med att vara politiskt korrekt och världsvan. Tjo,självinsikt! Var lite ironisk om er själva, istället för att vara så nykläckt pretto när det passar!

Något annat som gör mig trött och irriterad är folk som måste ha rätt, till vare jävla pris. Blir jag överbivisad så försöker jag ha lite självinsikt och avsluta med en skojfrisk kommentar. Säga något med glimten i ögat, bjuda på mig själv. Men en del är så stolta så att de spricker. De måste hela tiden understryka att de har rätt genom att upplysa om sina utbildningar, sina erfarenheter, sina dittar och dattar. Istället för att använda sitt förnuft och säga att "jo, du har också rätt. Jag håller visserligen inte med dig, men du har rätt till din åsikt". 

Ja, det var allt från gnällhörnan för idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0