China

Dagens, nej veckans, låt är "China" av Tori Amos. Jag blir liten, blödig och känslosam av den. Hennes röst är så underbar. Jag är ju lite av en musikalgalning, så den här låten tilltalar mig oerhört mycket. Jag tycker nämligen att det finns en liten musikalkänsla över den. Den påminner lite om vissa av Myrra Malmbergs sånger. En annan fantastisk sångerska. 

Texten är väldigt vacker. Så vemodig, sorglig men ändå så vacker. Det är lite underligt att skönheten ibland kan vara smärtsam. Fast det är inte bara sorg med låten, inte för mig. Jag blir full av drömmar när jag lyssnar på den. Drömmar om att få åka tillbaka till Kina och återuppleva den galna trafiken, de myllrande marknaderna, de underliga gränderna med sina marknadsstånd och den häpnadsväckande förbjudna staden. Aldrig har jag varit så full av känslor som när jag var där. En dag ska jag åka tillbaka. 

Visst är det märkligt. Det finns så mycket i världen. Så många platser som man aldrig kommer att se. Man åker halvvägs runt jorden, förstår inte ett dugg vad folk säger. Men så ska man kliva ombord på planet hem och känner en stor sorg. Jag har tänkt på Peking sedan jag for därifrån. Det finns en sådan enorm längtan att få åka tillbaka dit. Jag trodde inte att jag skulle hitta mitt paradis bland smuts, bilar och fattigdom. Samtidigt så kan jag inte låta bli att undra.. Finns det fler paradis ute i världen? Finns det andra platser som kommer få mitt hjärta att slå lika hårt? 

Jag ville egentligen inte säga något alls med detta inlägg. Bara rekommendera er att leta upp Tori Amos och lyssna på hennes "China". Eller varför inte "Winter" med samma artist. 

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Hejsan svejsan igen! Tidernas längsta kommentar, det håller jag med om. Men innehållet var väldigt viktigt och fint. Du, jag åker gratis med mitt värnpliktsleg så jag blir helt jättesugen på att komma ner till dig på lördag! Men hur har du det med tider och så? Ska kolla tågtider och så lite ... för jag tänkte åka för dagen bara, i så fall. Att sova i sin egen säng är väldigt, väldigt värdefullt ... eftersom vi ska sova på granbarr i tre nätter sen ... KRAM

2009-03-12 @ 17:38:27
URL: http://attvaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0