Obama, lägenhet, stad och ekonomin

God kväll, folks!
Det är inte bara världsekonomin som lider av finanskris, även den lilla människan drabbas ibland. Just nu är det jag som är den lilla människan. Efter att ha arbetat och tjänat mer pengar än vad jag behövde, så har jag vant mig vid att kunna unna mig saker. Jag tycker att det är viktigt att ge sig själv små morötter ibland. Jag hade mycket mindre utgifter under den period som jag arbetade, så det gick att köpa alla dessa onödiga, underbara saker som jag ville ha. Både dator, tv och kamera har bytts ut mot vassare, bättre och vräkigare. Garderoben fick ett ordentligt lyft, med massa snaygga kläder och underbara skor. Nu när jag blivit student så gråter plånboken när jag tänker på allt som ska betalas. Hyran är skyhög, maten är dyr som tusan, speciellt nu när jag oftast lagar till två. Lyckligtvis så hjälper den andra parten till med matpengar och elräkning. Puss på honom! Studentliteraturen är dyr om något! Jag hade glömt hur fruktansvärt dyrt det är att plugga. Eftersom jag har bytt program så måste jag meddela detta till csn och de ska granska mitt byte med sina byråkratsika ögon. Därefter så ska jag få bekräftelse och bekräfta att bekräftelsen är rätt. Efter det kan jag få mina pengar. Förhoppningsvis så kommer de innan månadsskiftet. Gör de inte det så håller jag tummarna för att min lön gör det i varje fall. 

Hela dagen har väl annars handlat om Obama. Jag tittade på ceromnin när han skulle svära eden. Inte hela, får jag väl erkänna, men en stund. Lite spännande att engagera sig en smula i presidentbytet. Ska bli intressant att se vilka förändringar det kan för med sig, det kan ju faktiskt vara så att den nya bossen i US lyckas påverka världspolitiken på helt andra sätt än vad vi är vana vid att snubbarna på andra sidan atlanten gör. Man får väl se hur det blir, jag hoppas på förbättringar, trots finanskriser och ekonomitrubbel.

Finanskriser.. det är så lustigt. Vad är det egentligen som gör att det blir en kris? Jag har aldrig riktigt fattat det här med aktiers upp&nedgångar, kriser, börser som dalar och sådant. För mig är det lite flummigt och underligt. Det känns som om det bara är förväntningar och spekulationer. Dominoeffekter tycks ju vara mer regel än undantag. Skönt att man vill rikta in si på en sektor där finanskriser inte har SÅ stor inverkan. Synd bara att jag inte börjat studera till det yrke som jag suktar efter. 

Lägenheten börjar kännas ganska hemma nu. Tråkigt nog så saknas gardiner, jag blir prillig. Det blir inte hemtrevligt utan gardiner. Jag kan nämligen inte använda min riktiga säng innan jag får upp gardinerna. Det är ett JÄTTEfönster jämte sängen och jag vill inte att folk ska kika på mig när jag sover. Jag sover i dagbädden, vilket går lika bra. Det är min gamla 90-säng, så det är precis lika bekvämt för en liten skit som mig. Jag hoppas att oväntade pengar trillar in snart, för jag vill köpa fler köksstolar och bordstabletter. Jag vill även investera i snygga gardiner, ramar och tavellister. Det vore så härligt att få upp saker på väggarna. När jag fyllt år så ska jag åka till Ikea och köpa nya glas tror jag. De jag har nu fungerar finfint, men de är ganska stora och otympliga i mitt lilla boende. Ja, jisses vilka i-landsproblem. 

På torsda så är det stadsvandring. Jag tror faktiskt att jag ska gå på den. Känns oerhört nyttigt att traska omkring i Lund med guider som kan lotsa oss förvirrade, nyinflyttade, studenter. Jag tänkte lära mig hur man hittar på cykel imorgon, tjuvstarta stadsvandringen lite. Ola ska till Malmö på eftermiddagen/kvällen. Så jag tänkte slänga mig upp på cykeln och dra ner till centrum och hitta schyssta träningsställen eller roliga caféer. Jag måste ju faktiskt hitta lite hobbygrejer som jag kan syssla med när jag är ledig, right? 

Oh, nu ska jag försöka slänga upp en bild. Var verkligen länge sedan jag fick upp någon här, datorn har krånglat lite. Tror att bilderna varit för stora, men nu har jag krympt dem! Moha.


Bilderna är tagna i arla morgonstund, jämte en cykelväg i Lund.

(det funkar tydligen inte att ladda upp bilder om man använder Safari, men finfint på Firefox?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0