Första natten!

Okej, jag har redan hunnit sova i lägenheten i två nätter, men det här kommer att bli första natten som jag sover här själv. Ola gick till bussen för ca 1 h sedan, han ska sova hemma inatt. Det har varit jätteskönt att ha honom här. Det tog emot lite när han åkte och jag tror att han kände det också. Det blir plötsligt så påtagligt att jag har flyttat. Att jag inte är hemma. Jag är faktiskt i en främmande stad, långt från allt som jag känner, från allt som är hemma, från allt jag känner igen. Jag kommer att gå vilse flera, flera gånger innan jag kommer att börja lära känna Lund. Det är lite skrämmande, lite spännande och helt galet. Jag saknar folk hemma, trots att jag träffade dem för bara tre dagar sedan. Men det är så konstigt att veta att jag inte kan se dem när som helst. Att jag ska spendera mina dagar här, i min lägenhet. Jag tror att jag ska försöka att hitta någon aktivitet att syssla med på fritiden, körsång kanske? Jag gillar ju faktiskt att sjunga och det hade väl varit en ganska god idé att försöka hitta en kör, på så vis så lär jag förhoppningsvis känna några. 

Det är mycket att tänka på nu när man kommit till den nya staden. Först och främst så försöker jag lära mig att hitta till skolan, bara det är en hel vetenskap. Just nu är jag en liten fuling och åker buss. Förhoppningsvis så kommer jag att lära mig hur man tar sig dit på cykel snart, för min ekonomi tål inte riktigt bussåkande. Dock så ska jag fylla på rabattkortet då pengarna på detta börjar sina. Det är sjukt praktiskt med busskort om man vill ta sig till gallerior utanför stan eller om man varit och storhandlat inne i centrum. Jag hoppas också att vädret blir bättre. Att cykla i blås och slask är mardrömslikt! Fy! Cyklande är dock bättre för både miljö och ekonomi, så när jag fått ett hum om vägen så ska jag trampa mig till skolan istället. Förhoppningsvis så ska Ola ta hit en cykel också. Då kan vi ta oss till skolan ihop, de gånger som han sovit hos mig.

Ja, nu har jag börjat min utbildning. Idag klockan 9.00 så var det upprop, eller ja. Det började väl egentligen först vid 9.10 (någon sorts nerkrympt akademisk kvart, hehe). Jag och Ola bänkade oss jämte varandra, ganska högt upp i salen. Det är lite komiskt att vi ska läsa samma kurs, dock inte samma program. Jag läser Biologi och pojkvännen går Molekylärbiologi. Dock så verkar hans kurser betydligt roligare än mina, vi får se om jag byter över eller stannar på Biologin. Det är dock inget som jag behöver avgöra exakt nu. Tack och lov! 

Dagen började, som sagt, med upprop. Därefter så gick jag&Ola till studievägledaren och fick våra antagningsbevis. Skönt att ha klarat av det. Därefter blev det information om kursen och universitetet. Mycket om salarna och om säkerhet.Tentor, lovdagar och schema klargjordes också. Så nu är många frågetecken uträtade. Härligt!
Lunch med medhavd matlåda, karln lagade ju mat igår. Vid 13-tiden så började vår första föreläsning. Det som togs upp ska inte komma tentan, så det var bara att lyssna och njuta av kunskapen liksom. Efter föreläsning så gick Ola och skrev in sig på en nation, jag funderar fortfarande på vilken jag ska välja att gå med i. 

Vi tog en tur ner på stan och letade studentlitteratur, tyvärr så var våra böcker hutlöst dyra!! (Senare hittade vi dem på internet och klickade hem dem för nästan halva priset!!). Istället så blev det en runda in i en spelbutik och drömma om Final Fantasy X. När lön, bidrag och lån kommer så ska jag betala allt som betalas skall, därefter ska jag överväga om jag har råd att investera i detta spel. Hallå, jag behöver ju något att göra när jag är ensam, right? Jag har fortfarande några avsnitt kvar på min Greys-box. När jag sett alla så ska jag försöka hitta säs.  för en billig penning. Kanske finns den begagnad? Måste spana in blocket!

Innan vi gick hem till mig så bjöd Ola på sushi. Han är bra fin, min grabb. Jag ska bjuda igen när min ekonomi blivit mer stabil. Om inte annat så får det bli till sommaren, jag ska försöka att jobba ganska mycket, så att jag kan avnjuta en trevlig lön. Nog pratat om pengar nu! Sushin var suverän. Det var ett himla trevligt ställe som vi gick till, en smula dyrt kanske, men gott var det. Jag och Ola ska laga sushi hemma någon dag. Jag måste bara klura ut vart man kan hitta tofun som de använder.

När vi ätit upp så tog vi oss hit till lägenheten. Ola klickade hem böckerna och sedan spelade han lite guitar hero. Själv så bakade jag chokladbollar till oss. Det var mycket uppskattat och slukades på 2 röda! Mums! Jag ahr inte vågat att använda ugnen än, måste läsa alla instruktioner innan. Ja, tro inte att jag är dum nu. Jag vet hur man använder ugnen, men den är helt ny så jag vill veta om man ska göra något speciellt innan man börjar laga mat. Kanske måste rengöras eller något sådant. Vad vet jag. Jag har aldrig lagat mat i en sprillans ny ugn innan! Fast än så länge så har jag inte behövt ugnen, så det har ju inte varit några problem. 
 
Märkte nyss att Ol har gömt sin mobil här, lite dumt. Fast det är ändå bra. För då kommer jag inte att lägga massa pengar på att ringa och saknads-prata med honom. Ganska nyttigt att inte kunna få tag på honom ikväll. Måste ju lära mig att vara lite själv också.

Nj, u har jag skrivit tokigt mycket. Bäst att runda av.
Vi hörs förmodligen redan imorgon igen, folks!

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Hoppas att du trivs där du är Anni! Det är verkligen ett stort steg att plötsligt bo själv ... även om jag inte gör det så är man ju ändå inte i hemmets trygga vrå. Någon dag måste vi ta en liten fika tillsammans!! Kram

2009-01-19 @ 20:20:06
URL: http://attvaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0