Crrravings

Okej, idag har jag haft absurda begär efter drottningkräm. Av någon underlig anledning så hittar jag inte det någonstans! Jag vet inte hur många butiker som har jag har genomsökt i min jakt på krämen, men icke sa nicke. Jag börjar ana att Ekströms har slutat att tillverka denna sagolika mellanmålsnjutning. FY som tusan på er, Ekströms. 

Nå, mina begär är ju något som får mig att bli en smula driftig också. Så efter en stunds muttrande så köpte jag bär och potatismjöl istället. Väl hemma så ställde jag mig vid spisen och kokde min egen drottningkräm. Jag vet inte hur den blev ännu, för den är i kylskåpet just nu. Jag avskyr nämligen varm kräm. Jag tror dock att jag ska ha mindre blåbär och mer hallon nästa gång, samt mixa bären innan jag kokar upp dem. Hur som helst, det är busenkelt:
Kräm
200 g bär. (Blåbär och hallon om man vill ha drottningkräm)
3/4 dl socker
1.5 dl vatten
1-1.5 msk potatismjöl + lika mycket vatten.

Koka bär, socker och vatten tills bären blivit mjuka. (tar ca 5 min.) Sänk sedan värmen, blandningen ska sjuda. Blanda ut potatismjölet med vattnet till en redning. OBS mer potatismjöl ger en fastare kräm, så hur mycket du ska ta är en smaksak. Jag gillar inte rinniga krämer, så jag tar gärna i lite extra. Blanda ner redning i bärkoket och viiiispa snabbt! Häll över i en skål och sätt i kylskåp. Kan även strö socker över. 

Nu ska jag se om den har svalnat.
Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0