Snabblagat

Hungern tog överhand, så jag öppnade kylskåpet i hopp om att finna något fint. Efter att ha suckat tungt så kom jag fram till att jag kunde laga en gammal "hemkunskapsklassiker"; "Fylld paprika". Så, för att påminna mig om att det är en enkel och bra rätt så tänkte jag pränta ner mitt egna recept på denna eminenta rätt:

Fyllda paprikor:
1 parika (delad på mitten)
Quornfärs (i den mängd som önskas)
1 burk krossade tomater/ketchup/chilisås (ta några matskedar ketchup/chilisås och späd sedan med 1-2dl vatten.)
3 vitlöksklyftor
1 tsk sambal olek
6 körsbärstomater, delade i 3-4 delar.
Några skivor ost
salt
peppar
timjan, paprikapulver eller annan krydda

Inga komplicerade grejer. Sätt på ugnen först av allt, ca 200 grader! Man häver i allt, utom osten och paprika, i stekpanna och steker det i ett antal minuter. När man känner att såsen börjar blir klar så delar man paprikan och fyller halvorna med såsen, täcker med ost och sätter in i ugnen. Låt den vara inne tills osten smält och paprikan börjar mjukna. Ca 10min. Ta ut och njut.

Inte så nyttigt kanske, men gott. Tyvärr så är quorn och paprika (vid fel säsong) ganska dyrt. Student som jag är så har jag dock budgetalternativ. Använd urgröpt bifftomat istället för paprika och gör såsen med röda linser och morötter istället för quorn, kalasgott och en aning billigare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0