Dokumentär

Jag skulle ju egentligen sova nu, men när jag zappade runt på tv:n så hittade jag en dokumentär som jag vill se. Hade egentligen bara tänkt bläddra igenom alla kanaler innan bedtime, bara för att försäkra mig om att jag inte missar något bra. Plötsligt så var den där; dokumentären "Guds barn", om sekten Familjen. Jag blir intresserad och fängslad-direkt. Läste om den i Norra Skåne innan idag. Enormt spännande att få se hur någon som varit medlem i Familjen beskriver dess uppbyggnad.

Egentligen så är jag lite kluven till dessa dokumentärer, dels så tycker jag att det är jätteviktigt att världen får upp ögonen för att hjärntvättande grupper finns, men det finns en del av mig som vrider lite olustigt på sig. Folk idag är i allmänhet väldigt skrämda av religion och religiösa idag. Själv så är jag inte vidare andlig eller religiös, men jag finner dessa frågor extremt intressanta, jag är lite filosofisk av mig. Nåja, jag vet en hel del som tillhör frikyrkor, svenska kyrkan eller för den delen andra religioner. Det finns människor som tycker att dettas är oerhört obehagligt. idag har man någon sorts skräck kring troende, för alla betraktas som fanatiska. Jag tycker verkligen att det är sorgligt, så jag hoppas att den här dokumentären inte spär på dessa rädslor. Så, min önskan är att dokumentären främjar arbetet för att hindra människor att fastna i destruktiva sekter,men inte ökar misstänksamheten för de harmlösa religiösa.

Åh, nog med snack. Nu ska jag kolla vidare, ska bli spännande att få veta mer om detta sällskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0