Bal, student och förra veckans bravader

Så, nu är jag tillbaka. Frukostfixandet tog längre ti än vanligt, eftersom jag bytte om mitt i alltihop. Pyjamasbyxorna var lite väl tunna och svala idag, så jag tog på mig de urfula fodrade underställsbyxorna i rosa och rött, som jag köpte i Peking. Ola hatar dem, han tycker att jag blir direkt avtändande när jag har dem på mig. Jag måste med andra ord passa på att bära dessa underverk till sköna panties när han inte är här.

Min frukost bestod av ett stekt bröd (onyttigt och gott) och en tallrik havregrynsgröt (för att väga upp med lite nyttigt). Så nu är jag fit for fight igen, vilket betyder att en redogörelse för förra veckans äventyr kommer!

Balen
För exakt en vecka sedan så hade Moppas skola bal, jag fick följa med som hans baldejt. inte illa pinkat, va? Vid halv 6 tiden fotades vi ute i det strålande solskenet. Vi tog oss till stadshotellet och väntade på att få göra entré. Hälsade på folk som var och tittade och poserade inför mängder av kameror. Tillsist kom vi äntligen in och skred upp på balkongen, för att visa oss en sista gång. Efter lite mingel, välkomstdrinkande och fotografernade (igen..) så var det hög tid att sätta sig vid bords. Efter ett tal så kunde vi hugga in. Alla köttisar fick toast skagen till förrätt och jag kunde glatt snaska i mig en spännande sallad. Vi satt och pratade, skojade och skålade vid bordet och inväntade huvudrätten. Tillsist dök denna underbara skapelse upp. Då de andra serverades kyckling så fick jag någon varm annanas med svamp&grönskasfyllning. Spännande och uuuurgott. Innan desserten så såg vi till att röra på oss ett tag igen. Så som många gånger förr så hamnade vi på balkongen. Efter ett tag kom då desserten! Vaniljpairfait med bärsås, slå det om ni kan. jag kan knappt stava till det, så fint tycker jag att det var! Sevitörerna gjorde en strålande entré med sprakade tomteblossliknande thinigis på brickorna, väldigt festligt.

Efter all mat så skulle det dansas och partajas. Det bjöds på cider och jag fick ytterligare en kavaljer; Nermin. Tillsammans med honom och Moppa så dansade jag bort den sista tiden under kvällen. Framåt småtimamrna begav vi oss hemåt, oerhrt nöjda med kvällen. Än en gång så fick man känna sig som Askungen på bal. Jags ka börja tjata på Ola så att de ordnar sergeantsbal.

Majas student
Okej, här kommer en uppdatering av ett galet dygn. Efter många om och men så beslutade jag mig för att ta mig ner till Skåne och gå på Majas studentskiva. Jag hade kollat tågen hem och förvissat mig om att jag kunde ta mig tillbaka till Småland om det visade sig att inga sängplats erbjöds. Detta var dock ett bekymmer som jag senare insåg att jag inte hade behövt bekymra mig om. Nåväl, jag tog tåget ner till Tyringe, där själva skivan skulle hållas. Elise hade lovat att komma och möta mig 10 minuter senare, så jag stod fint och väntade på hennes ankomst. Dock så har jag insett att små samhällen och jag bara betyder problem. Det första som sker är att en bil svänger upp jämte mig, en kille spanar in mig uppifrån och ner, därefter kör han iväg. Inget märkvärdigt egentligen, jag höje inte på ögonbrynen men tyckte att det kändes lite typiskt. Därefter kommer det en gammal, tandlös gubbe med stirrande små ögon och går runt mig. Jag känner att det är lite obehagligt, men gissade på att han avr lite senil. Efter att ha blivit utstirrad av honom ett tag så kommer han fram och vill ta kort på mig, jag skruvar lite olustigt på mig och gubbfan knäpper av lite kort. Jag undrar i mitt stilla sinne vart fan Elise är. Gubben verkar nöjd och sätter sig, han verkar rätt harmlös ändå. Fast eftert bara en minut kommer han flåsande och flinande fram, tar ett kort till och flåsar fram "Ja, du är vacker". Jag undrar om jag skulle kunna sjunka igenom marken om jag bara önskar det tillräckligt hårt. Gamlinegn rör på sig och går iväg lite, då kommer äntligen Elise. Inte en sekund för tidigt!

Efter den jobbiga början så blir allt mycket bättre. Maten är god, sällskapet är underbart och maja är strålande vacker. Både Elise och Anna har kommit från Lund och det är jättehärligt att se dem igen. Efter ett tag dyker Micke och Ola upp. Min man är underbart stilig i sin permisuniform, så jag antar min stoltaflickvänsmin och smilar mig igenom hela kvällen. Fånigt men jättesant. Efter några timamrs umgänge så kommer Victor, vilket höjer stämningen några snäpp! Därefter är det dax för sällskapet att dela på sig. Elise och Anna far åt ett håll, Micke och Ola åt ett annat (fler studenter väntar dem), jag, Maja, Dennis och Victor beslutar oss för att ta oss till helsingborg för att fortsätta firandet på Krogen.

Första anhalt är en trevlig biljardpub där jag blir bjuden på shots av en okänd vän till Maja. Jag tackade och tog emot. Vi drar sedan vidare till Tivoli, där jag och Victor betalade ett hutlöst pris för inträdet och två tjejer klängde sönder sig på Victor som mest ville att de skulle försvinna. Dessa klängiga primadonnor var allt annat än trevliga och sympatiska brudar. Trots att båpde Dennis och Victor så åt dem att försvinna så naglade de sig fast som iglar på dem. Mot Maja och mig var de bitchiga och nedlåtande, det var ganska klart att de ville trycka ner oss genom att sno "våra" killar. Dennis var lite mer hård mot dem, eftersom han och Maja faktiskt är tillsammans, men Victor blev mest livrädd, så vi beslutade oss för att jag skulle agera Victors flickvän resten av kvällen. Vi lyckades försvinna från girlzillasen ett tag, men snart hittade en av dem Victor igen och klängde på honom, när jag la armen om Victor så drog hon i min handled och skrek åt mig. Ganska underligt beteende, kan man kanske tycka. Resten av kvällen så försökte vi akta oss för dem så gott det gick. jag och Maja dansade, drack och skratatde. Ibland kom brudarna och försökte tränga av oss från dansgolvet eller skrek och pekade på oss. Jag var ganska chockad över deras sätt att uppträda, jag har liksom aldrig varit med om något sådant innan. Hur som helst, vi hade roligt trots deras uppvisning. Vid 4 tiden raglade vi ut från tivoli och karlarna gick för att införskaffa något fett och sliskigt till frukost.

jag och Maja parkerade oss på stationen och väntade på grabbarna där. När de anlänt så satt vi tillsammans och njöt av sladdriga pommes, lustigt hackad sallad och torra falaflar. Fast just då avr det hejundrandes gott. När vi var klara var klockan närmare halv 6, vårt tåg hem skulle gå 06.36, så vi beslutade oss för att hålla oss vakna. Maja&Dennis åkte ut till Majas syster för att lämna nycklar, jag och Victor utforskade stationen under tiden. vi hittade lite festligheter och därefter satte vi oss för att vänta. 20 minuter innan tåget gick kom Maja och Dennis tillbaka. Vi gick ner till spåret och såg att tåget redan fanns inne på perrongen, så vi hoppade på och började resan. I Hässleholm var det tågbyte för mig och Victor och avgång för Maja och Dennis. Vi sa hejdå och delade upp oss. Victor och jag satte oss och väntade på våra tåg. Efter 20 minuter vinkade jag av Vioctor och satte mig sedan på perrong 4 och ugglade tills mitt tåg kom. Efter många om och men var det då äntligen min tur att få börja min hemresa.

Efter 2 timmar och en storhandlig så kunde jag sätta mig i soffan, se på tv och dega. Därefter var det städning och en snabbslumring som gällde, innan jag gick för att möta Ola på stationen. Resten av kvällen ägnades åt massor av kärlek, tv-spel och mysande.

Nu ska jag göra mig klar för den här veckans studenter!

Ajöken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0