Avsky!

Ååååh, jag kokar, bubblar, morrar och fräser. Jag går runt och muttrar och spottar elakheter ur mungipan, men helt utan resultat. Vad är det som har hänt egentligen? JO! Jag har råkat kika runt på bilddagboken. I vanliga fall så tycker jag att det är en charmig sysselsättning, för jag kan hålla koll på vad andra gjort och vad jag själv sysselsatt mig med under de senaste dagarna. Men sedan finns det vissa saker som gör mig arg som ett bi.

Alla dessa förbannade, fördomsfulla lantisar! (Jag får säga lantisar, för jag kommer själv från urskogen.) Givetvis avskyr jag alla fördomsfulla citymänniskor också, men de påminner mig inte lika mycket om mina tidiga tonår och min ständiga kamp mot rasismen, retandet, mobbingen och glåporden. Själv utsattes jag inte för dem i så stor utsträckning så att jag tog skada, men jag insåg att andra nog gjorde det. Hur många timmar har jag inte ägnat åt att läxa upp smygnazister, tjabba med mansgrisar och förklara för homofober? Själv var jag inte riktigt någon "vanlig" tjej, utan gillade hårdare musik, konstigare kläder och sotigare ögon. Jag var aldrig extrem, men annorlunda nog för att folk skulle anmärka på det. Jag tror någonstans att hela min klädstil var en protest mot deras lilla ram för vad som var normalt och vad som inte var det. Det fanns nämligen två "normala" stilar. Den första var rikemansbrat (men man kom undan med vero moda, h&m och JC, bara det var stilrent och inte utmärkande). Det andra var raggare. Skinnvästar, träskor och så mycket vax i håret så att flugor fastnade i det. jag hade verkligen inte haft något emot denna stil (jag hade inte heller velat tillhöra den, men det är en annan femma) om de inte hade varit så fruktansvärt elaka och fördomsfulla. Förmodligen så är väl inte alla raggare det, men de som befolkade min högstadieskola var mästare på elakheter.

Hur som helst så råkade jag hitta en av dem på bilddagboken. Jag blev inte ett dugg förvånad över att han inte hade förändrats, för det hade jag inte förväntat mig. Men att han, och många andra med honom, hade förvärrats... det var något som jag i mitt stilla sinne hade hoppats inte skulle ske. Men jo, de har utvecklats till fullfjädrade idioter. Folk som anser att människor med annorlunda stil (och då gärna de som lyssna rpå punk eller liknande stilar) ska straffas och plågas. De stoltserar glatt med att de hamnat i klameri med rättvisan på grund av detta och hymlar inte med sin främlingsfientlighet. Jag blir så arg så att jag nästan spricker. Arg, för att jag inte kan göra något och arg för att ingen annan gör något.

varför, varför, varför finns det människor som tycks sakna vett?

Kommentarer
Postat av: Moppa

Sorgligt är det, inte mycket annat att säga...

Dessutom sprids det mer och mer NSF-propaganda i Växjö för var dag som går. Idag plockade jag ner 5 stickers på blott 50 meter, och det är bara måndag än...

Som tur är så har folk i Växjö börjat reagera. Jag har sett flertalet som skrapar bort klistermärken och plockar ner affischer. Och nästan alla man pratar med har uppmärksammat upptrappningen och tycker att något borde göras mot den.



I mina ögon finns det bara en sak att göra: Ta diskussioner och visa att de inte är välkommna. Där drar jag nämligen en gräns för yttrandefriheten.

2008-06-02 @ 23:09:38
URL: http://www.moppa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0