Tankar om ostbågar

Lördag och ostbågarna ligger framme, livet kunde inte varit bättre. På påsen så står det "med en mild ostsmak". Var de hittar ostsmaken kan jag inte begripa, därför så borde ju namnet ostbågar vara helt orimligt också. Dock så för dess fina färg tankarna till ost, till Oskar i räddningspatrullen om jag får specifiera mig. Faktiskt så är jag himla glad att ostbågar smakar mer konstgjort och krisp, vilket är en konsistens och inte smak men det gör detsamma, och inte ost. Många älskar ost, men jag är inget större fan. På mackan i tunna skivor går det bra, men stora tjocka bitar eller runda småostar som äts hela är en smula obegripligt. Nej, hellre mina ostbågar, helst av märket OLW.

Den enda ostsmak som jag ens, i min vildaste fantasi, kan tycka likna ostbågar är billig brie, vilket är helt perfekt. Inte för att jag, som fattig student, köper en påse ostbågar och snaskar en fredagkväll tillsammans med ett blaskigt vin för att kunna låtsas att det är en billig brie och att jag är kulturell och vuxen. Nej, nej. Istället så köper jag min billiga brie, mitt blaskiga vin och bjuder mina kulturella och vuxna vänner. Jag får leka vuxen ett lite tag, trots att jag känner mig lika liten och osnuten som en 13åring. Mina vänner blir nöjda över min goda och vuxna smak, men i hemlighet så låtsas jag att min billiga brie är ostbågar.

Och vinet då? Blaskigt rödvin faller mig sällan på läppen, men jag häller gärna upp ett glas och råkar sedan "glömma" det i köket när jag var där för att hämta något annat...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0